sunnuntai 17. toukokuuta 2015

14.5.2015 Estekisat Savijärvellä ja ep poni

Moi! En ole nyt päässyt kirjoittelemaan mitään postauksia kun minun isä on ollut tietokoneella melkein kokoa ajan tekemässä yhtä videota. Mutta kirjoitan tämän postauksen nyt.

Kuten mainitsin viime postauksessa, oli RJL päivät Savijärvellä. Mentiin sitten Silverin kanssa 50-60cm ja 70-80cm luokat. Nämä olivat siis ykköstason kisat.

50-60cm oli vähän ehkä liiankin matala, poni vain laukkasi esteiden yli eikä joutunut edes hyppäämään kun vain ihan vähän, niin kun kuvassa näkyy:



Tämä rata oli siis clear round ja punavalkoinen ruusuke tuli kotiin.

Sitten oli 70-80cm. Olin vielä kävelemässä rataa kun joku kuulutti että luokka alkaa 10min päästä. Olin ekana lähtövuorossa joten kävelin valmenatajni knanssa äkkiä uusinnan. Perusrata oli sama.
Ehdin ottaa pari hyppyä vasempaan kierrokseen kun kuulutettiin jo että luoka alkaa minuutin päästä, en ehtinyt mennä yhtään oikealle ja verkka jäi tosi lyhyeeksi.

Eka este kolahti pahasti ja luulin että puomi tippui. Toka este ei kolahtanut yhtään, vaikka se tippui. Katson vain äkkiä että ykköseste ei ollut tippunut. Ihmettelin vähän, aika kova kolaus se oli. Sitten mietin että ne ehkä olivat ehtineet nostaa sen, mutta sitten pakotin itseni keskittymään rataan. En ollut siis varma jos olin saanut 4vp vai ei. Esteet nro 4 ja 5 eivät sujuneet yhtään hyvin, askel ei sopinut ja Silver hyppäsi laatikkohyppyjä. Viimeisen esteen jälkeen minä en vieläkään tiennyt jos olin tiputtanut vai en, ja uusintaan piti jatkaa heti. Ei kuulunut vihellystä joten jatkoin matkaa. Kun olin hypännyt uusinnan ekan etseen kuuluin kaijuttimista: "Ja tulokset.." Olin siinä vaiheessa jo suuntaamassa kohti seuraavaa etsettä. Pysäytin silti ponin ja lähdin ravaamaan pois. Jälkeenpäin äiti sanoi että ne olivat kyllä viheötäneet, mutta tosi hijaa ja olin jo silloin melkeen hypännyt uusinnan ensimmäisen esteen.

Uusinnan eka ste ei ole mukana tässä videossa, leikkasin sen pois, mutta ehkä näette kun lähden kääntämään ponia jyrkästi?


Olisin mielelläni halunnut ratsastaa uusinnan, ja olen melko varma että minulla olisi ollut hyvät mahdollisuukset toiseen, ensimmäiseen tai kolmanteen sijaan. Olin siis 4/10, eli ensimmäinen ei sijoittunut.. Se ei minua niinkään haittaa, koska rata ei mennyt niin hyvin että ansaitsisin ruusukkeen.

Tiputus ei olisi harmittanut niin paljon jos nämä kisat olisivat olleet jossain muualla, mutta Savijärvi on vähän erityinen paikka. Olen ratsastanut Savijärven ratsastuskoululla sen jälkeen kun lopetin Hopeantallilla, siihen asti kun saimme Ianin. Olin Saviksen kisoissa Ianilla kaksi vuotta sitten, radat meni puhtaasti mutta olin molemmissa ensimmäinen ei sijoittunut. Se oli kova pala minulle, en ollut silloin saanut vielä yhtäkään oikeaa sijoitusta, vain clear roundeja. Joten aloin vähän kyllästyä siihen. Ja se oli vielä se, että halusin näyttää vanhoille opettajillen miten hyvä olin. Nyt ne tuskin tunnistivat minut enää, joten se ei ollut se tärkeä asia. Vaan halusin ottaa takasin sen mitä olin hävinnyt silloin, kaksi vuotta sitten. Ja se että luulin päässeeni puhtaasti perusradan oli tietenkin pettymys. Ihan niin kun kaksi vuotta sitten. Luulin että pääsisin kunniakierrokselle. Mutta viimeinen rtsukko, tyttö joka kisasi kadella ponilla, tuli ja vei voiton. Olin sillon 10v, ja lupasin itselleni että en enää ikinä tulisi kisoihi Savijärvelle. Enhän minä tullutkaan, Ianilla. Mutta nyt minulla on Silver. Ja sillä minä uskaltaiduin tulla takaisin. Mutta ei mennyt nappiin tämäkään suoritus. Minulla on varmaan joku Savijärvi kirous.. Mutta se pitää kyllä saada posi kytkettyä! Olisin tietysti halunnut voittaa tämän luokan. Tulen tietty melkein aina kisoihin voittamaan, paitsi jos on joku erikoistapaus. Esim ekat kisat sillä hevosella tai jos hevonen vaikka ollut kipeänä ja sitä ei voi rasittaa niin paljon tai jotain vastaavaa.

Jos rata menee "huonosti" se ei niinkään haittaa jos ei sijoitu, mutta jos rata menee "hyvin" ja ei sijoitu niin se vasta haittaakin. Tässä oli nyt vaan se pettymys, kun luuli päässensä uusintaan. Kaski vuotta sitten se oli se, että rata oli mennyt hyvin ja luulin päässeeni palkintojenjakoon. Mielestäni pettymys on ehkä se pahin asia. Niin kisakentillä kun kotonakin. Hevosten kanssa ja muuten vaan.

Vähän ilmavaraa pitää aina jättää. Silver kyllä tietää!


Ja tässä lentää puomi




Niin, Perjantain un Isla oli menossa tunnille, Silver oli ep. (Ep= epäpuhdas) Luulin että se oli vasen etetujalka, mutta kun tallin omistajan mies, joka on kengittäjä, katsoi Silverin jalkoja hän sanoi että se on oikea takajalka. Yritetään siis nyt saada se kuntoon enne Powercupin aluekarsintoja ja leirejä. Se voi olla ihan vain joku pieni revähdys,  ja sitä me toivotaanin. Laiton eilen vähän linimenttiuä. Sitä pitää nyt kävelyttää joka päivä 30min.. Kokeilen juoksuttamisat joko Tiistaina tai perjantaina. Ei seuraavan viikon Tiistaina, vaan sen jälkeen, tarkistetaan Silverin satulat. Katsotaan että ne sopivat hyvin jotta se ei kipeytä selkäänsä.

PS: Kiitos neljästä lukiasta :D

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kommentoi tähän alle, kiitos♥

Kommenttisi näkyvät sen jälkeen kun olen hyväksynyt ne, joten älä lähetä kommenttia uudelleen. Hyväksyn kaikki kommentit. Otan ilomielin vastaan rakentavaa kritiikkiä, kiva jos lukiat haluavat kertoa mielipiteensä niin että voimme tehdä yhdessä tästä blogista entistä paremman!